zondag 4 december 2011

Berichtje uit Bali

Hallo iedereen,
Na een aantal dagen te hebben gesukkeld met een verkoudheid zijn we beide terug ok of toch bijna, Robert hoest nog een beetje bij mij is het gedaan maar heb een paar dagen geleden een verschot in mijn rug gehad.
We hebben in de badkamer een aftrekker staan om de douche proper te maken, de steel is nogal kort en lap ik stond er kon niet meer bewegen, ik heb Robert moeten roepen om me te komen helpen.
s'Nachts als ik naar het toilet moest gaan moest ik hem wel wakker maken want geraakte niet uit mijn bed alleen, na een paar dagen ben ik toch wel een pilletje gaan nemen ervoor, nu is alles bijna terug ok.
Ik heb de eerste dagen veel in het water gehangen want zwemmen dat ging niet.
Woensdag waren we weer uitgenodigd in de hotel school Pansophia, ook Cintje en Huub zijn meegegaan, Cintje haar zoon Sven heeft daar een aantal jaren geleden naar school gegaan dus voor haar heel interessant natuurlijk.
Het eten was weer uitstekend anders dan de andere keren dus we hebben genoten.
We hebben gezien dat ze een bord hebben hangen aan de straat en de school waar wij beide opstaan van verleden jaar, ook onze Nederlandse vrienden Marian & Henk, volgende week als we er langs rijden maak ik er een foto van
Zaterdag was het Hari Raya Tumpek Landep, de dag die gewijd is aan Sanghyang Pasupati. Op deze dag worden alle wapens, gereedschappen en andere metalen dingen gezegend.
Tumpek Landep, de zegening van het ijzer, is een van de meest vreemde en zichtbare ceremonies op Bali.
De hele Balinese bevolking reed op 3 december rond met grote flapperende ornamenten gemaakt van jonge kokosnoot bladeren en bloemen hangend aan het stuur en spiegels van brommers, auto's en alles wat verder de weg op kan.
Tumpek Landep wordt gevierd elke zaterdag van de Sanisara Kliwon Wuku Landep (om de 210 dagen). Het is afgeleid van het woord Tumpak 'sluiten' en Landep 'scherp'. In de filosofische context betekend Tumpek Landep het slijpen van de Citta (hart), Buddhi (intelligentie) en Manah (geest).
Dus mensen die zich gedragen volgens de helderheid van de geest kunnen met een zuiver geweten onderscheiden wat goed is en wat slecht.
Tumpek Landep is van oorsprong een ceremonie van zuivering en toewijding aan de verschillende voorouderlijke erfgoederen zoals krissen, dolken, speren enzovoort.
Als gevolg daarvan noemen mensen Tumpek Landep als de dag van het ijzer.
Dus vandaar de vele auto's, bussen en motorfietsen en zelfs computers en koelkasten met hun Tamiang ornamenten als indicatie dat ze Tumpek Landep vieren.
Mensen die zijn geboren op Tumpek Landep dag worden verondersteld om scherpe geest en hersenen hebben.
In de namiddag begon Gede de auto te poetsen, nadien kwam Erna met haar moeder met allerlei offergaventjes eraan, eerst een witte doek op de auto van Susie, ook op onze motor, daar werden bloemetjes opgelegd met wierook stokjes.
Heel de auto lag vol met offergavens, ook de gebruikelijke muntjes " Pis Bolong " genoemd hier, je vind ze bij elke ceremonie Pis Bolong betekent geld met gaatjes.
In Bali, heeft Pis Bolong nog steeds een functie in de Balinese hindoe-gemeenschap, zodoende zijn ze bij elke ceremonie te vinden.
De auto, ook onze motor werden ingezegend, wij werden ook gezegend met water, camera werd ook nat, nadien naar de plaats waar de generator staat deze werd ook gezegend, als de elektriciteit uitvalt hebben we die nodig natuurlijk, licht is niet zo erg daar hebben we enkele jaren geleden een led batterij voorgekocht maar de airco moet wel werken.
Gisteren avond hebben we ons weer eens tegoed gedaan aan de Banoffe Pie, één dezer dagen hebben we het receptje hoe de dame het maakt, het is een echte caloriebom, maar oh zo lekker.
Nog steeds fijn in de Indonesische les, alhoewel het niet zo gemakkelijk is maar we geven niet op en doen verder.
Zo dit was het nieuws weer voor deze week, als we tijd hebben gaan we deze week eens een toertje maken, hetgeen we verleden jaar wilden doen en er niet van gekomen is.
Iedereen braaf zijn zodat de Sint deze nacht kan komen voor jullie, Robert gaat zijn schoen ook zetten maar of er iets zal inliggen is de vraag.
Hier de link voor de foto's van Tumpek Landep, ik kan geen foto's plaatsen dus je zal ze zo moeten zien.
Groetjes Rita & Robert

4 opmerkingen:

  1. jullie hebben toch weer heel wat mee gemaakt, en ik had al zo'n idee dat jullie niet lekker in je vel zaten want het was erg rustig op feestboek etc.
    Rugpijn is lastig, zeker als je dan ook niet goed kan bewegen, gelukkig dat alles dan u beter gaat.
    Weer zo'n prachtige ceremonie meegemaakt en wat me opviel is dat dadong er goed uit ziet, die foto met een beetje tegenlicht en de rook van de wierook is schitterend en dan Mahesa hij kijkt op de arm van dadong precies eender als kleine erna.
    Ik hoop wel dat ik nu niet teveel fanmail gaat krijgen nu we met een foto langs de kant van de weg hangen. Wil jij de foto van Erna met kinders en dadong proberen wat groter naar mij te sturen.
    Geniet ze weer verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marian,
    Ja was weer fijn, en we zijn weer terug gezond en wel.Nu moest ik toch weer effe nadenken wat je met gadong wilt zeggen, Nenek de moeder van Erna bedoel je ermee.Zal de foto naar je doormailen hoor.
    We hebben al wel gehoord van mensen die zegde jullie staan op de foto aan de school, dus we hopen dat het niet zo'n vaart loopt hahha.
    Gr R & R

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet gadong maar Dadong (als ik het goed schrijf tenminste)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal het eens navragen hoor
    Gr Rita

    BeantwoordenVerwijderen