dinsdag 6 maart 2012

Nog 2 dagen

Hallo iedereen,
De berichtje's lopen stilaan ten einde, jullie hebben nog één ceremonie te goed van het tandvijlen ( Metatah ) en haarknippen ( Mepetik ) van vrijdag, zoals jullie al weten kon Robert niet meegaan daar hij koorts had en terug wondroos aan zijn been waar hij 3 jaar geleden de schorpioen beet aan heeft gehad.
Gelukkig is de koorts weg, zijn been zal nog wel wat rood zien maar hij is aan de beterhand dus denk wel dat we kunnen vertrekken vrijdag.
Maar alles moet natuurlijk nog ingepakt worden, maar ja we hebben nog enkele dagen !!!
Vrijdag heeft Agus me naar de ceremonie gebracht, toen we aankwamen waren ze al aan het bidden, er stonden al stoelen klaar, heb eerst even alles overzien waar ik de beste foto's zou kunnen nemen.
Meteen kwam er een dame naar mij om te vragen waar Robert was, natuurlijk heb ik nadien gevraagd waar zij hem van kent, van in het centrum natuurlijk hahaha, stomme vraag van mij.
Er waren verschillende mensen die ik kende die familie zijn van de dame voor wiens dochter de ceremonie was, eerst was er een reiniging's ceremonie voor de ouders waarvan de kinderen hun haar werd geknipt, laat ik één van die jongens toch ook kennen van het internet cafe waar we vroeger gingen, er werden verschillende gebeden gedaan voor hun.
Nadien werden we gevraagd om te gaan eten, alles stond mooi opgesteld, erg lekker was het ook en iedereen genoot ervan.
Het was erg warm daar dus verschillende mensen gingen even in de tuin wandelen, in het andere huis waren ze het meisje aan het klaarmaken voor de tandvijling ceremonie, na een tijdje was het ogenblik aangebroken dat de kindjes hun haar werd geknipt, niet dat ze helemaal kaal werden geknipt, alleen wat plukjes haar, van voor opzij en het achterhoofd.
Allerlei rituelen kwamen er aan te pas, maar waar we allemaal op wachten was het tandvijlen bij Iluh, ze was heel mooi opgemaakt, ze moest nadien op een bed gaan liggen, spijtig genoeg stond dit redelijk ver van waar we stonden maar heb toch enkele foto's kunnen maken.
Hier een beetje uitleg over Upacara Metatah of tandvijlen
Vanaf de leeftijd dat een meisje voor de eerste keer heeft gemenstrueerd mag de tandenvijl ceremonie plaatsvinden. Tijdens deze ceremonie wordt de onderkant van de bovenste voortanden gelijk gevijld. Een vijftigtal jaar geleden werden gebitten compleet geruineerd, tegenwoordig gelukkig niet meer. Bij een gebit is het normaal dat de snijtanden altijd wat langer zijn dan de andere tanden. Dat wordt tijdens deze ceremonie teniet gedaan.
De scherpe punten van de natuurlijke tanden die volgens de Balinees dierlijk zijn, worden weggevijld, waarna men een volwaardig mens wordt.
De scherpe randen van de 4 bovenvoortanden en 2 snijtanden symboliseren de 6 slechte eigenschappen:
Slordigheid, Luiheid, Besluiteloosheid, Zinnelijkheid, Pronkzucht en Hebzucht,
Zonder deze ceremonie te ondergaan, wordt je namelijk op hetzelfde level geplaatst als het dier (volgens het Balinese Hindu geloof), na deze ceremonie zet je je boven het dier, en ben je een volwaardig mens.
Vaak gebeurt het ook voor een huwelijk of op oudere leeftijd.
In het leven van de Balinezen is het tandvijlen een belangrijke gebeurtenis de een noemt dit pijnlijk, de ander niet.
Het tandvijlen wordt gedaan door een priester uit de kaste der Brahmanen.
Het slijpsel wordt achter het altaar van de voorouders begraven
Overlijdt de persoon in kwestie nog voor deze ceremonie heeft plaatsgevonden, worden de tanden alsnog gevijld alvorens het stoffelijk overschot wordt begraven of gecremeerd.
Nadat de priester enige gebeden had uitgesproken, begon de Holy Man met een vijl enkele tanden van Putu te bewerken, nadien leek het of hij het bij schuurde, dit zo enkele keren na elkaar .
Het leek erop alsof het een pijnlijke zaak was, maar er werd slechts enkele millimeters tand weggevijld, maar weet niet of ik het fijn zou vinden.
Na verschillende keren dit gedaan te hebben en gebeden te hebben gezegd moest Iluh voor haar vader gaan staan en hem bedanken, nadien moesten zij haar vader en moeder's voeten kussen, toen begon Putu te wenen zo ook haar ouders.
Nadien moest Iluh door de offergaven's stappen, dit ritueel hebben we op sommige huwelijken ook al gezien, dus verschillende rituelen komen altijd terug.
Toen ik doorging kwam er nog een jonge man achter me aan met een doosje lekkernijen dit moest hij geven van de moeder van het meisje, zij waren nog aan het bidden, ik heb teken gedaan dat ik doorging.
Vergeet ik toch mijn helm daar zeker maar die is intussen al terug bij ons, het huis was een eindje van de weg dus ik al te voet op weg voor ik naar het hotel belde om me te komen halen, ik denk dat dit de langste wandeling was dit verlof, Nyoman kwam me met de auto ophalen, nadien direct het zwembad in na eerst even te hebben gezien hoe Robert zijn been was, natuurlijk al flink rood.
Zaterdag was de koorts redelijk maar zijn been nog steeds rood, maar nu de koorts niet zo hoog was kon hij al eens even op zitten, zondag was dan onze laatste massage, we zullen Iluh missen voor onze wekelijkse massage, Robert zijn koorts was helemaal weg dit is al een pluspunt, maar iemand maakte ons attent op het feit of hij wel mag vliegen met dit been, dus toch beter even naar de Dr, het was wel zondag maar hier op Bali telt dat niet zoals bij ons dus ik belde en we mochten direct komen, speciaal voor ons zei hij, we hebben onze vriend hier opgebeld hij heeft een auto en is direct met ons er naartoe gereden.
Alles ok er zou geen gevaar zijn, de antibiotica hadden we van België bij dus dat wisten we dat dat goed was, kregen nog onstekkingsremmers mee en paracetamol want die is de laatste dagen goed ingenomen.
Met Robert zijn been dat komt allemaal goed, het rood is bijna helemaal weg en de koorts ook, dus dat komt wel goed om naar huis te vliegen.
Ik ben gisteren nog naar de kapper geweest, is hier wel goedkoper dan bij ons, ja als je wat veel tussen de Nederlanders zit dan krijg je dat ook, nog 3 boeken laten copieren die laat ik dan ook hier en de originele neem ik mee terug naar huis, zo moet ik niet altijd alles mee over het weer sleuren.
Nu vandaag zijn we begonnen met inpakken, hetgeen mee naar huis moet en het andere dat hier blijft, alles goed noteren hetgeen hier blijft want binnen een paar weken weet ik dat natuurlijk niet meer.
Zo groetjes van ons beide, ik hoop dat jullie genoten hebben van de verslagjes en de foto's en dan tot !!!! wanneer ik met een nieuwe blog begin
Rita & Robert

2 opmerkingen:

  1. lieve schatten een hele goede reis gewenst, heb genoten van het tandveil verslag maar meot er niet aan denken om dat zelf te ondergaan, ik vind e halfjaarlijkse controle al helemaal niets.
    Groeten aan allemaal en Rita wil je nog 1 laatste fotootje maken van mahesa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi lieve vrienden, bedankt en dat gaat zeker lukken, nee ik eigenlijk ook niet maar vond het een pracht van een ceremonie.
    Robert heeft er geen problemen mee hij gaat hier halfjaarlijks naar Dr Hilda , zou er zelfs voor zijn plezier heen gaan!!!!
    Heb deze morgen nog foto's genomen van Mahesa in de laundry dus zal het sevens even op de laptop zetten.
    Gr en tot ?????
    R & R

    BeantwoordenVerwijderen